تفاوت روغن ارده کنجد با روغن کنجد

روغن ارده کنجد شجره

روغن ارده کنجد طبق فرآیند خاصی از کنجد بوداده به دست می‌آید. عطر، طعم و خواص اصلی کنجد در این روغن حفظ شده و دارای کیفیت بالای تغذیه‌ای است. از خواص روغن ارده کنجد می‌توان برای افزایش سطح سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده کرد.

تفاوت روغن کنجد و روغن ارده کنجد به روش استخراج این دو روغن مربوط است. درتهیه روغن کنجد معمولا از روش پرس سرد استفاده می‌شود. این روغن از کنجد پوست گیری نشده و خام تحت فشار و بدون اعمال حرارت بالا به دست می آید، در حالی که روغن ارده کنجد را از کنجدی می گیرند که پس از شستشو و پوست گیری حرارت دهی می‌شود و در نتیجه روغن حاصل، خواص و طعم متفاوتی دارد؛ در حقیقت روغن ارده را از کنجد تفت داده شده، استخراج می کنند. هر کدام از محصولات بدست آمده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و معمولا با توجه به نیاز مصرف کننده انتخاب می‌شوند.

روغن کنجد و روغن ارده کنجد هر دو دارای خواص بی نظیر کنجد هستند. با این تفاوت که در تهیه روغن ارده کنجد به دلیل استفاده از حرارت و پوست گیری، بار میکروبی کاهش می یابد. ضمن اینکه این روغن به دلیل حرارت دیدن و برشته شدن مزه خامی ندارد و دارای طعم بی نظیری است که این محصول را به یک انتخاب عالی برای مصرف در سالادها، انواع سس‌ها و به عنوان افزودنی نهایی در انواع غذاها مبدل می سازد. رنگ روغن کنجد نسبت به رنگ روغن ارده کنجد ، مقداری تیره‌تر بوده و نقطه دود کمی پایین‌تری از روغن ارده دارد. از روغن ارده کنجد می توان برای تفت دادن و پخت و پز نیز استفاده کرد.

روغن کنجد یک روغن همه منظوره با رنگ روشن است که برای پخت و پز استفاده می‌شود. در حالی که روغن ارده کنجد دارای رنگ تیره‌تر ، مغذی‌تر و طعم دودی است. از این روغن به عنوان طعم دهنده و روغن اصلی در سس‌ها، سالادها و دستور العمل‌های پخت و پز استفاده می‌شود. به منظور تولید روغن ارده کنجد دانه‌های خام کنجد را در حدود ۸ ساعت می‌خیسانند. پس از آن دانه‌های خیسانده شده را با حرارت بیش از ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد اصطلاحاً بو می‌دهند. کنجدهای بوداده شده تحت فشار آسیاب شده و روغن ارده کنجد با کیفیت از آن استخراج می‌شود. جالب است بدانید که تفاله پروتئین باقیمانده پس از تولید روغن برای خوراک دام نیز استفاده می‌شود.

یک قاشق غذاخوری روغن ارده کنجد ۱۲۵ کالری و ۱۴ گرم چربی دارد. روغن ارده کنجد اشباع نشده و فاقد چربی ترانس است. از عطر و طعم خاص روغن ارده کنجد برای چاشنی غذایی که قبلاً پخته شده یا در هنگام پخت و پز و با حرارت متوسط در سرخ کردن مواد غذایی نیز می‌توان استفاده کرد. روغن ارده کنجد در مقایسه با روغن کنجد معمولی در برابر اکسیژن و خشکی مقاومت است و باعث می‌شود تا برای نگه‌داری طولانی مدت پایدار باشد. این روغن عطر و طعم کنجد مغذی را به غذاها اضافه می‌کند.

روغن ارده کنجد شجره

در خواص روغن ارده کنجد می‌توان مواد مغذی بسیاری چون زینک را مشاهده کرد. زینک یا روی، جزو ۱۵ عنصر معدنی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت خود است. این عنصر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرفی زینک عامل مهمی در حفظ شادابی و سلامت پوست و موی انسان نیز هست. استخوان‌های بدن شما نیز می‌توانند از این ماده معدنی برای حفظ و افزایش استحکام خود بهره ببرند.

محققان طب سنتی ایرانی روغن ارده کنجد را روغن سالم تری ارزیابی کرده و روش استخراج این روغن را راهی برای حذف بعضی از ترکیبات نامناسب برای سلامتی می دانند؛ بنابراین مصرف روغن ارده کنجد را توصیه می کنند. از نظر طب سنتی، پوست کنجد حاوی فیتات و اگزالات هست و باعث ایجاد سنگ کلیه میشود.

روغن ارده کنجد ، دارای خواص بسیار زیادی است که ممکن است از شنیدن آن شگفت زده شوید؛ از جمله خاصیت پیشگیری از سرطان و حفظ سلامت قلب و عروق. روغن ارده کنجد، دارای مقادیر بالایی از لینولئیک اسید است. لینولئیک اسید، یکی از دو اسید چرب ضروری مورد نیاز بدن است که بدن انسان قادر به ساختن آن نیست. اسیدهای چرب ضروری برای رشد طبیعی و سلامتی قلب، رگ‌ها و اعصاب بدن مورد نیاز هستند و باعث شادابی و جوانسازی پوست و بافت‌های مختلف بدن می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان داده است که کمبود لینولئیک اسید در رژیم غذایی باعث عوارضی همچون ریزش مو، نوسانات خلقی، راش‌های پوستی و آکنه می‌شود. همچنین افزایش استعداد ابتلا به عفونت، عدم ترمیم زخم و در موارد شدیدتر بروز بیماری‌های قلبی، کبدی و کلیوی از عوارض کمبود این اسید آمینه ضروری است.

شجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =